CRM fara soft?


este posibil? nu ne imaginam azi ca ar mai fi posibil, si nu cred ca gresim.  
totusi, CRM a aparut cu mult inaintea computerelor si a aplicatiilor soft! 
de ce?
raspunsul este simplu si este legat de atat-de-des-intalnita confuzie ca CRM este doar un soft. CRM este o strategie despre cum fiecare firma intelege sa-si administreze relatiile cu clientii si prospectii – inainte, in timpul sau dupa vanzare. aceasta strategie se aplica si cand firma are un singur vanzator si cand are 60, si cand are 10 sau 2000 de clienti!
strategia se implementeaza la nivel operational prin diverse metode: agende, fise client tiparite, exceluri. sau folosind un soft de CRM. 
cand?
stie cineva exact cand a aparut (chiar daca nu purta acest nume) CRMul? am citit o carte despre vanzari (cred ca era scrisa de Dale Carnegie, sper sa nu gresesc), cum in anii 20 (da, ati citit bine, 1920) se foloseau de catre vanzatorii de top index cards. 
sau mai pe romaneste, fise de client catalogate, cu indexuri dupa diverse criterii. la fiecare fisa client vanzatorul adauga taieturi din ziare/reviste, rapoarte de vizita, diverse alte informatii despre client si persoanele de contact. apoi se creau indexuri dupa industrii, zone geografice, tipuri de servicii, etc.
suna a CRM, nu-i asa?!

Lasă un comentariu

Blog la WordPress.com.